Webové stránky společnosti Vanessa Air, spol. s r. o.

Archiv novinek z let 2004 až 2006

středa, 7. června 2006 Replika letounu Avia BH-5

Rozestavěný trup letounu Avia B.H.5
Zvětšit obrázek
Trup letounu Avia B.H.5 v dílně areálu firmy Walter v Praze — Jinonicích
Foto: www.historicflight.cz

Do finále se blíží stavba létající repliky legendárního meziválečného československého letounu Avia B.H.5. Tento letoun vyhrál ve své době řadu tuzemských i mezinárodních závodů a v roce 1923 se stal držitelem Ceny Belgického krále a Ceny Belgického Aeroklubu.

Původním iniciátorem a hlavním stavitelem této repliky je pan Marcel Sezemský, který již ve spolupráci s naší firmou vytvořil repliku letounu Avia BH-1kategorii UL.

Nadšenci ze sdružení Historické letky Republiky Československé, jehož předsedou je pan Milan Mikulecký, dokončují v hale areálu firmy Walter v Praze — Jinonicích věrnou repliku tohoto stroje pod technickým dozorem pracovníků Úřadu pro civilní letectví ČR. Poháněna bude původním hvězdicovým pětiválcovým motorem Walter NZ 60, na jehož generální opravě se bude podílet dílna Leteckého akrobatického centra z Moravské Třebové.

Výkresová dokumentace vznikala na základě dochované části výkresů a dobových fotografií. Protože pro schválení letounu do provozu je nutné aby splňoval současné stavební předpisy, bylo nutné provést aerodynamické a pevnostní výpočty celého stroje, což zajistila opět naše firma.

MKP model podvozku letounu Avia B.H.5
Zvětšit obrázek
MKP model podvozku letounu Avia B.H.5
Zástavba skutečného podvozku na replice Avia B.H.5
Zvětšit obrázek
Zástavba skutečného podvozku
Foto: www.historicflight.cz

Tato replika byla ve své hrubé stavbě představena veřejnosti již 25. ledna 2005.


čtvrtek, 1. června 2006 VL-3 v časopise African Pilot

Letoun VL-3 na titulní straně časopisu African Pilot
VL-3 na titulní straně časopisu African Pilot

Letoun VL-3 se dostal na titulní stranu červnového vydání jihoafrického časopisu African Pilot. V tomto čísle také najdete pod titulkem The Fast and Nimble Flamingo VL-3 obsáhlý článek o tomto typu doplněný nádhernými fotografiemi Athola Franze.

Podívejte se na krátkou anotaci článku a příští měsíc najdete titulní stránku v jejich archivu.

„Skleněný kokpit“ letounu VL-3
„Skleněný kokpit“ letounu VL-3

Tento stroj si ze stavebnice postavil pan Rainer Frieboese z firmy Wings 'n Tracks (Pty) Ltd, nadstandardně si jej vybavil „skleněným kokpitem“, kdy je palubní deska osazena místo klasickými mechanickými přístroji elektronickými s velkoplošnými displeji (viz obrázek vlevo) a pojmenoval jej Flamingo (Plameňák).

Tento letoun je úspěšně používán jak pro výcvik v letecké škole, tak pro cestování a to s maximální vzletovou hmotností 560 kg.


pondělí, 29. května 2006 Setkání letounů VL-3

Skupina čtyř letounů VL-3 na zemi
Zvětšit obrázek
Letouny VL-3 na zemi

Díky pravidelným servisním prohlídkám provozovaných letounů VL-3 u výrobce a také probíhající sériové výrobě bylo možné 4. května spatřit na letišti ve Vysokém Mýtě čtyřčlenou skupinu těchto strojů.

Na prvním letounu zleva se létaly zkoušky ověřující vlastnosti letounu na krajních zadních centrážích. Na zadní části trupu je ještě patrné šedé uchycení pomocného dovážení pro dosažení zadní polohy těžiště.

Třetí letoun zleva je první vyrobený VL-3 s pevným podvozkem, viz také následující článek.


středa, 5. dubna 2006 VL-3 s pevným podvozkem

VL-3 s pevným podvozkem
Zvětšit obrázek
VL-3 s pevným podvozkem

Na začátku dubna 2006 byl dokončen letoun VL-3 ve variantě s pevným podvozkem. V plné výbavě s třílistou elektricky stavitelnou vrtulí, polohovými světly a ostatní nadstandardní výbavou je pak prázdná hmotnost letounu 291 kg.

Konstrukční řešení uchycení pevného podvozku umožňuje zákazníkovi nechat si u výrobce provést jednoduchou přestavbu svého letounu na verzi s hydraulicky zatahovacím podvozkem pomocí upgrade kitu.


pondělí, 6. března 2006 Světový rekord VL-3 uznán

Pilot J. Unzeitig a navigátorka V. Vavřínová v kokpitu letounu VL-3 před rekordním letem
Zvětšit obrázek
Pilot J. Unzeitig a navigátorka V. Vavřínová v kokpitu letounu VL-3 před rekordním letem

Mezinárodní letecká organizace FAI uznala výkon pilota Jiřího Unzeitiga a navigátorky Věry Vavřínové ze dne 19. října 2005 jako světový rekord v kategorii RAL2 (UL letoun řízený aerodynamicky se dvěma osobami) na přímé trati 15/25 km.

Posádka ultralehkého letounu VL-3 dosáhla v říjnu loňského roku na trati u Hořovic průměrné rychlosti 274,78 km/h. Překonala tak rekord z roku 1999 německé posádky J. Kessler / M. Krawiec(ová) na letounu Dynaero MCR-01 UL, který měl hodnotu 265 km/h.

O tomto rekordu si můžete přečíst nebo stáhnout podrobnou zprávu ve formátu PDF (635 kB) z pera Vladimíra Šilhana (LAA) nebo se podívat na spot TV Nova (2,76 MB) z 5.3.2006, který je ve formátu Windows Media Player společnosti Microsoft.

Ještě je třeba poznamenat, že rekord byl proveden na prvním vyrobeném kuse letounu a že tento byl ve standardní výbavě bez dodatečných úprav (bez vyleštění leštěnkou, bez demontáže antény, přelepení mezer a montážních otvorů lepící páskou, apod.).


pondělí, 12. dubna 2005 Pozvánka na veletrh AERO 2005

Aero 2005 Trade Exhibition logo
Mezinárodní letecký veletrh AERO 2005, Friedrichshafen, Německo

Ve dnech 21. až 24. dubna se koná u Bodamského jezera v německém Friedrichshafenu mezinárodní letecký veletrh AERO 2005 (stránky jsou v angličtině nebo němčině).

Firma Karel Klenor — KLN bude vystavovat UL letoun VL-3 a to v hale A5, číslo stánku A5-232.

Těšíme se na Vaši návštěvu.


pátek, 18. března 2005 Pevnostní zkoušky VL-3

Zkouška trupu VL-3 na početní zatížení
Zvětšit obrázek
Zkouška trupu VL-3 na početní zatížení

Dne 16.3.2005 byl ve výrobní hale firmy Karel Klenor — KLN v Chocni úspěšně ukončen další blok pevnostních zkoušek letounu VL-3.

Do početního zatížení byly zatěžovány celky vodorovných a svislých ocasních ploch i trupu včetně motorového lože.

Zkouška VOP VL-3 na početní zatížení od poryvu
Zvětšit obrázek
Zkouška VOP VL-3 na početní zatížení od poryvu

Tak jako u pevnostní zkoušky křídla (viz níže) prokázali jsme pevnost těchto částí pro vzletovou hmotnost letounu MTOW=560 kg s tím, že nedošlo k porušení žádného z testovaných celků.


pátek, 11. února 2005 Pevnostní zkoušky křídla VL-3

Pevnostní zkouška křídla letounu VL-3
Zvětšit obrázek
Pevnostní zkouška křídla letounu VL-3

Ve čtvrtek, 10. února 2005, byla ukončena série pevnostních zkoušek křídla letounu VL-3 na zkušebně Leteckého ústavu VUT Brno.

Zkouška probíhala až do zlomu křídla a bylo dosaženo úrovně zatížení odpovídající vzletové hmotnosti letounu 560 kg dle předpisu JAR-VLA.


pondělí, 22. listopadu 2004 Webové stránky letounu VL-3

Dnes byly vystaveny nové webové stránky letounu VL-3.

Výrobce a současně prodejce letounu, firma Karel Klenor — KLN, na nich zveřejnil mj. technický popis, aktuality a také rozsáhlou fotogalerii.


pondělí, 30. srpna 2004 VL-3 se představí veřejnosti

Letoun VL-3 za letu
Letoun VL-3 za letu

Na Mezinárodním leteckém festivalu CIAF na letišti Brno-Tuřany, který se koná ve dnech 4. a 5. září bude poprvé vystaven náš nový ultralehký letoun VL-3.

Všichni zájemci o prohlídku aerodynamicky čistého letounu vyrobeného choceňskou firmou Karel Klenor — KLN jsou srdečně zváni.

Jak je uvedeno níže, jeho základní prototypové zkoušky již byly dokončeny a letoun doposud ve svém deníku cca 20 nalétaných hodin. Připravujeme pro Vás webové stránky s technickými daty a fotografiemi.


neděle, 15. srpna 2004 Základní prototypové zkoušky VL-3 ukončeny

Vzlet letounu VL-3
Vzlet letounu VL-3 při zkouškách

Dnes byly úspěšně ukončeny prototypové zkoušky prováděné zkušebním pilotem Jiřím Unzeitigem.

Potvrdil se předpoklad vysoké cestovní rychlosti, kdy s motorem Rotax 912 S a vrtulí SR3000 je při 50 % maximálního výkonu (37 kW/50 koní při 4300 ot/min) dosahováno ekonomické cestovní rychlosti 210 km/hod CAS.

Letoun dosahuje při maximální vzletové hmotnosti 450 kg max. horizontální rychlosti 280 km/h CAS a stoupavosti větší než 5 m/s.


neděle, 6. června 2004 Zálet UL letounu VL-3

VL-3 na zemi
Letoun VL-3 při motorové zkoušce

Dnes v pozdních odpoledních hodinách byl proveden první let našeho nového celokompozitového letounu VL-3.

Jedná se o aerodynamicky čistou konstrukci s motorem Rotax 912 S, stavitelnou vrtulí SR3000 a zatahovacím podvozkem vlastní konstrukce. S bohatým přístrojovým vybavením včetně umělého horizontu váží tento prototyp 301 kg a jeho palivové nádrže pojmou 90 litrů paliva.




Copyright © 2007 Vanessa Air, spol. s r. o.
Poslední aktualizace 31.8.2007