Reference — ultralehké letouny

VL-3

Výrobce:
JMB Aircraft s.r.o., Choceň

UL Letoun VL-3A, v. č. 2
UL Letoun VL-3A, v. č. 2 Zvětšit obrázek

Aerodynamicky čistý dolnoplošník z kompozitních materiálů s hydraulicky ovládaným zatahovacím podvozkem, s cestovní rychlostí až 270 km/h CAS.

Zástavba motoru
3D model zástavby motoru

Letoun od počátku vyvíjela naše konstrukční kancelář jako virtuální prototyp v prostředí SolidWorks, kdy veškeré práce, včetně simulací mechanismů (řízení, zatahování podvozku, apod.) jsou prováděny pouze v počítači.

Tak jako je obvyklé ve „velkém“ letectví, ke konci vývojové fáze výrobce zhotovil na základě dodaných CAD podkladů laminovací formy a následně také nelétající prototyp na ověření všech mechanizmů včetně řízení a ověření výrobní technologie.

Výsledkem bylo dosažení hmotnosti prázdného vystrojeného letounu 301 kg již u prvního vyrobeného kusu, tj. včetně zatahovacího podvozku.

VL-3B s pevným podvozkem
Zvětšit obrázek
VL-3B s pevným podvozkem

Zástavba pevného podvozku

V dubnu 2006 byla vyrobena varianta VL-3B s pevným kompozitovým podvozkem, která mimo finanční úspory přináší i nižší hmotnost prázdného letounu. V tomto případě bylo dosaženo hmotnosti prázdného letounu 291 kg a to v plné výbavě s třílistou elektricky stavitelnou vrtulí, polohovými světly a ostatní nadstandardní výbavou.

VL-3B s pevným podvozkem
Zvětšit obrázek
VL-3B s pevným podvozkem

Konstrukční řešení uchycení pevného podvozku umožňuje zákazníkovi nechat si u výrobce provést jednoduchou přestavbu svého letounu na verzi s hydraulicky zatahovacím podvozkem pomocí upgrade kitu.

Technická data

Následující tabulka ukazuje rozměry a výkony průměrného letounu VL-3.
Limit maximální vzletové hmotnosti MTOW závisí na tom, s jakou výbavou a dle jakého předpisu je letoun uveden do provozu.

Technická data
Metrické jednotkyImperiální jednotky
Rozpětí křídla8,44 m27.7 ft
Délka6,24 m20.5 ft
Výška2,05 m6.7 ft
Plocha křídla9,77 m2105 ft2
Pádová rychlost65 km/h35 kts
Maximální rychlost
ve vodorovném letu
280 km/h151 kts
Cestovní rychlost210-270 km/h113-145 kts
Maximální rychlost VNE300 km/h162 kts
Výkon motoru
(Rotax 912 ULS)
73,5 kW100 hp
Stoupavost6 m/s1200 ft/min
Spotřeba paliva8 – 12 l/h2 – 3 gal/h
Objem nádrží90 l24 gal
MTOW
(v závislosti na verzi)
450-472-560 kg992-1040-1235 lb

Verze letounu

Výrobce Karel Klenor — KLN (2004-2007) a Aveko spol. s r. o. (2007-2011):

VL-3A-1 Sprint - zatahovací podvozek, motor R912ULS (100hp)

VL-3A-2 Sprint - zatahovací podvozek, motor R912UL (80hp)

VL-3B-1 Sprint - pevný podvozek, motor R912ULS (100hp)

VL-3B-2 Sprint - pevný podvozek, motor R912UL (80hp)

VL-3C-1 - jiné křídlo, pevný podvozek, motor R912ULS (100hp).
Splňuje požadavky normy LSA.
V USA označovaný jako Gobosh 800XP

VL-3D-1 Sprint - pevný podvozek, motor R912ULS (100hp), pevná vrtule.
Splňuje požadavky německého předpisu.

VL-3D-2 Sprint - pevný podvozek, motor R912UL (80hp), pevná vrtule.
Splňuje požadavky německého předpisu.

Výrobce JMB Aircraft (od r. 2012):

VL-3E-1 Evolution - nová VOP, zatahovací podvozek, motor R912ULS (100hp)

VL-3E-2 Evolution - nová VOP, zatahovací podvozek, motor R912UL (80hp)

VL-3F-1 Evolution - nová VOP, pevný podvozek, motor R912ULS (100hp), možnost instalace tažného zařízení pro vlekání větroňů

VL-3F-2 Evolution - nová VOP, pevný podvozek, motor R912UL (80hp)

Rychlostní rekordy FAI

V roce 2005 byl na letounu VL-3A, v.č. 1 překonán světový rekord v kategorii FAI RAL2 (UL letoun řízený aerodynamicky se dvěma osobami) na přímé trati 15/25 km (anglicky) dosažením průměrné rychlosti 274,78 km/h a v roce 2007 byly ve stejné kategorii překonány rekordy na uzavřeném okruhu o délce 50 km (anglicky) s průměrnou rychlostí 262,0 km/h a na uzavřeném okruhu o délce 100 km (anglicky) s rychlostí 268,4 km/h.

Detaily o všech třech rekordech jsou posány v článcích Světový rekord VL-3 uznán a Další dva světové rekordy na VL-3.




Copyright © 2014 Vanessa Air, spol. s r. o.
Poslední aktualizace 14.6.2014