Referenční projekty

Seznam dokončených projektů

Na této stránce uvádíme pouze projekty, které byly dovedeny do sériové výroby nebo jsou nějakým způsobem zajímavé. Pro přehlednost jsme je rozdělili do následujících kategorií:

Ultralehké letouny

V roce 1996 jsme jako první firma v České republice úspěšně zvládli výpočty a pevnostní průkazy celokompozitového motorového větroně UFM-13 Lambáda a dále pokračovaly další projekty.

Všeobecné letectví

Následující projekty spadají pod dohled ÚCL.

Vojenský program

S firmou Aero Vodochody, a. s. spolupracujeme na vývoji a výpočtech kompozitových dílů letounu L159 Alca. Zde si můžete přečíst nějaké podrobnosti.

Vodní letouny

Jednou z dalších našich aktivit jsou i práce na výpočtech vodních letounů. Práce na následujících zakázkách jsou již dokončeny

Vývoj projektu letounu Seahawk / Seagle stále probíhá.

Historické letouny (repliky)

Podílíme se i na projektech staveb replik různých historických letounů.

Provádíme zde aerodynamické a pevnostní výpočty a účastníme se i schvalovacích řízení po technické stránce jak pod dozorem LAA, tak ÚCL.

Repliky letounů Avia BH-1, Avia BH-5, Tatra T-101.2 a Zlin XII jsou již dokončeny a létají, zatímco jsou ještě rozpracovány projekty Zlín XIII a Spitfire MK.I. Tento poslední typ, Spitfire, je vyvíjen pro Létající cirkus Martina Kindernaje - známou skupinu cca létajících 15 replik.

Zajímavým projektem bylo uvedení repliky letounu Curtiss Jenny do provozu v kategorii ELSA.

Práce mimo obor letectví

Užitkové vozítko Iguana

Návrh vozítka Iguana
Zvětšit obrázek
Návrh vozítka Iguana

Ve spolupráci se slovenskou firmu Strojkov jsme prováděli několik kol modelování návrhů tuhosti a pevnosti skeletu malého třínápravového užitkového vozidla Iguana. Součástí těchto prací bylo také stanovení zatížení a návrh technologie výroby prototypu.

Nosné konstrukce antén

V roce 2006 se na nás obrátila pardubická společnost Era a.s. s poptávkou po návrhu kompozitového skeletu anténní jednotky. Postupně jsme společně řešili návrhy materiálů jednotlivých dílů, se zaměřením na pevnost a splnění deformací v požadovaných tolerancích. Dále jsme se zaměřili na varianty konstrukce pro maximální zvýšení tuhosti sestavy anténní jednotky v jednotlivých provozních stavech a výběr finální konstrukce. Na zvolené konečné variantě byly nakonec provedeny výpočty zaměřené na kontrolu její pevnosti a tuhosti, včetně vlastních frekvencí.

Shodou okolností u nás v roce 2012 poptávala firma T-CZ, a.s. pevnostní výpočty antény radiolokátoru. Během této zakázky jsme prováděli analýzy vlivů jednotlivých částí konstrukce na tuhost celé sestavy, následovaly kontroly antény radiolokátoru a její nosné skříně z hlediska pevnosti a tuhosti pro několik zatěžovacích případů, výpočty vlastních frekvencí a teplotních dilatací.

Stavebnictví

Oranžová markýza na rodinném domě
Zvětšit obrázek
Oranžová markýza na rodinném domě
Foto: SPS projekt spol. s r. o.

Projektanti z firmy SPS projekt spol. s r. o. se na nás v roce 2005 obrátili s dotazem, zda by nebylo možné nahradit betonové markýzy laminátovými. Jednalo se o stříšky nad vstupy k rodinným domům Na lhotách v Praze — Kunraticích, které měly rozměry vždy 1×0,1 m a až 5,8 m na délku.

Výsledkem byla konstrukce a pevnostní výpočet samonosného sendvičového panelu i návrh technologie výroby s imitací betonového povrchu v šedém nebo oranžovém gelcoatu. Jednalo se o ucelenou řadu výrobků, jejichž významnou výhodou byla výrazně nižší hmotnost než u betonové varianty, kdy instalaci na dům zvládli dva (u šestimetrové varianty až tři) lidé bez nutnosti použití těžké mechanizace a k jejich uchycení stačily subtilní konzoly bez nutnosti použití zavěšovacích táhel. Výroba a dodávky těchto markýz probíhaly až do roku 2009. Pěkný snímek markýzy na hotovém domě pořídil fotograf Pedros.

Zajímavou zakázkou z hlediska výpočtů pro nás bylo modelování a dimenzování termokrytů venkovních bazénů firmy USSPA, s.r.o. z Dolní Dobrouče. Tyto termokryty byly navrženy jako sendvičové desky s laminátovými potahy, které budou zakrývat venkovní bazén (swim spa) nebo wellness, chránit jej před nepřízní počasí (sníh, listí) a budou sloužit i jako tepelná izolace. Zatěžovací případy byly dány hmotností sněhu, pochozí zatížení, vlastní hmotnost, simulace sil při otevírání a nakonec i simulace vlivu teplot, kdy byly řešeny konstrukční možnosti minimalizace deformací vlivem teplotních dilatací. Práce probíhaly na přelomu let 2008/09.



Copyright © 2006-2015 Vanessa Air, spol. s r. o.
Poslední aktualizace 27.3.2015